Pentru programari si rezervare loc in tabara: 0742.515.754
0740.191.456

Alimentatia corecta in timpul sarcinii

Alimentatia corecta in timpul sarcinii

alimentatia_corecta_in_timpul_sarcinii

Felul in care va hraniti copilul (fatul) va defini ulterior starea lui de sanatate,dar si obiceiurile alimentare pe viata.

De aceea,ca si parinte, timpul pe care-l petreci hranindu-ti copilul sanatos poate fi cea mai mare investitie pe care o faci in dezvoltarea corecta si armonioasa, a organismului lui.

Studiile stiintifice au demonstrat ca starea de sanatate a mamei – inainte de conceptie- si comportamentul ei alimentar se coreleaza cu starea de bine a fatului,de aceea,daca vorbim la modul ideal,viitoarele mamici,impreuna cu partenerii lor,ar trebui sa se informeze ce presupune un comportament alimentar sanatos cu un an inainte de conceptie.
Asadar, cel putin cu 3 luni inainte,ambii parteneri ar trebui sa urmeze un regim bogat in fructe si legume proaspete,in grasimi mono si polinesaturate,in lapte si produse lactate degresate,dar sarac in stimulente cum ar fi: alcoolul,cafeina,nicotina si dulciurile rafinate.
De asemenea,mama va trebui sa includa exercitiul fizic in stilul ei de viata,exercitiu continuat apoi si pe parcursul sarcinii,pentru a reduce stresul si oboseala cotidiene,dar si pentru a creste rezistenta mamei pe tot parcursul sarcinii si pentru a naste ,in consecinta,mai usor.

Deci,daca planuiti sa aduceti pe lume un copil,intrerupeti contraceptivele cu cel putin 3 luni inainte,deoarece folosirea lor se asociaza cu nivele scazute de acid folic,vitamina C,B6,B12 si beta-caroten si luati suplimente de acid folic,pentru a preveni defectele de tub neural din a treia si a patra saptamana de sarcina,alaturi de  o alimentatie echilibrata,care sa va asigure elementele nutritive necesare unei bune evolutii a sarcinii.

Dar, sa le luam pe rand…

Intr-o prima etapa,bunul-simt ne dicteaza sa precizam ca viitoarea mamica nu trebuie sa manance cat pentru doi si nu trebuie sa cada prada exceselor alimentare de orice fel,punand pe seama “poftelor”abundenta dulciurilor rafinate,a produselor de patiserie,a produselor de tip “fast-food”sau cantitatile exagerate din farfurie.

Nevoile calorice ale femeilor insarcinate necesita o suplimentare cu maxim 500 de kcal/zi si asta nu neaparat din primul trimestru de sarcina,ci mai degraba,de abia in al doilea si al treilea,cu alte cuvinte,ele ar avea nevoie doar de o masa in plus in fiecare zi.

Nevoia de proteine creste in timpul sarcinii,deoarece ele vor fi utilizate la fabricarea de noi tesuturi si organe.In aceasta perioada,proteinele trebuie aduse zilnic in dieta,aportul maxim recomandat mergand pana la un total de 70 – 100 g/zi,realizandu-se prin consmul regulat de peste,carne alba,lapte,branza si iaurt,oua si carne rosie slaba.

Glucidele,in special carbohidratii cu absorbtie lenta,aduc in organismul mamei o cantitate apreciabila de vitamine hidrosolubile si minerale,dar si de energie,de aceea se recomanda consumul zilnic de cereale integrale,lapte,leguminoase(mazare,linte,fasole,naut,cartofi) si fructe de sezon.

Acizii grasi esentiali Omega3 si omega6-se numesc esentiali, deoarece nu pot fi produsi in organism,fiind “luati’ din alimente – ,vin insotiti de vitaminele liposolubile(se dizolva in grasimi) A,D si E si contribuie la constituirea membranelor celulare si a sistemului nervos cu intreaga lui retea imensa de neuroni,la formarea oaselor si dintilor si la obtinerea unei imunitati competente,a vederii si auzului si la profilaxia(prevenirea) tulburarilor cu deficit de atentie si de comportament ale copilului.

Trebuie stiut ca in primele saptamani de sarcina,organismul mamei incepe sa faca rezerve de calciu prin dublarea absorbtiei lui intestinale,calciu care va fi  depozitat in oasele acesteia si mobilizat ulterior pentru nevoile de calciu ale fatului.De aceea necesarul zilnic  se situeaza in medie,in jurul a 1000mg de calciu.
Deoarece multe femei nu au un aport suficient de calciu si vitamina D,cel putin pe parcursul sarcinii acestea ar trebui sa consume mai multe produse lactate, ajungand la trei portii zilnice de branzeturi,iaurt si lapte,deoarece din acestea, calciul se absoarbe cel mai bine ,datorita prezentei simultane a vitaminei D.
Asocierea perlelor de branza cu smantana cu continut redus in grasimi,creste absorbtia unui aminoacid numit triptofan,care duce la formarea in creier a hormonului bunei dispozitii,serotonina.
Preferati asadar produsele lactate cu continut redus de grasime,deoarece au o inalta valoare nutritiva,sunt bogate in calciu,minerale,vitamine liposolubile cum sunt vitaminele D si A si contin proteine cu o inalta valoare biologica

Ca si alimente de evitat in sarcina,sunt de mentionat: pestele crud din sushi si sashimi,consumul de ton proaspat,biftecul tartar,mezelurile:salamul,sunca de pui sau de curcan,prosciutto,ouale crude sau foarte moi,de asemenea si maioneza,pateurile de ficat,in special cele vegetale,crenvurstii,laptele si branzeturile nepasteurizate.Nu in ultimul rand mentionam bauturile cu continut ridicat de cafeina,nu mai mult de 200 de ml de cafea pe zi,alcoolul,dulciurile rafinate si produsele de patiserie.

Asadar,nasterea unui copil reprezinta momentul oportun pentru a lua in considerare modul in care abordati problema mancarii in caminul dumneavoastra.Evaluati-va propria atitudine fata de mancare si alegeti un regim de alimentatie sanatos,deoarece copiii observa si asimileaza cea mai mare parte dintre propriile noastre caracteristici si obiceiuri.

Este mult mai usor sa prevenim adoptarea unei diete necorespunzatoare calitativ,decat sa o corectam.Odata ce copilul dumneavoastra s-a obisnuit cu un regim bazat pe alimente cu un grad ridicat de procesare,cu un continut mare de zahar,sare si grasimi,va fi foarte dificil sa-l mai determinati sa renunte la ele.

In concluzie:

  • faceti-va un control medical complet pentru a afla mai multe despre sanatatea dumneavoastra,
  • renuntati la fumat,
  • reduceti la minimum consumul de cafeina,
  • daca aveti un surplus de greutate, urmati un regim de slabire inainte de a concepe copilul,
  • faceti miscare in mod sistematic,
  • luati suplimentele adecvate,
  • modificati-va comportamentul alimentar,invatand sa faceti alegeri sanatoase si astfel…

veti deveni niste parinti moderni,responsabili, ce se  vor putea bucura din plin de tot ceea ce aduce cu el un copil sanatos,frumos,dragalas si bineinteles…inteligent,deoarece mamica lui a invatat cum sa-l hraneasca inca din perioada celor patruzeci de saptamani de sarcina.

Citeste alte articole