Pentru programari si rezervare loc in tabara: 0742.515.754

Alimentatia femeii in timpul sarcinii

Sarcina inseamna intotdeauna,dincolo de bucuriile, avantajele si avatarurile maternitatii, sansa viitoarei mamici de a educa gustul bebelusului ei, de a-l obisnui inca de pe parcursul celor noua luni de sarcina cu o alimentatie sanatoasa, corecta atat nutritional cat si caloric. Mamicile trebuie sa faca aceasta, deoarece gustul este cel mai educabil dintre simturile noastre, iar comunicarea mama-copil incepe curand dupa conceptie.

Asadar, dragi mamici, mancati alimente „vii”, naturale, proaspete, integrale, care va dau cu adevarat energie si va determina sa va simtiti bine, pline de vitalitate, frumoase si sanatoase.
Sarcina poate fi considerata o perioada de rasfat, doar daca „poftele” viitoarelor mamici se refera la fructe, carbohidrati sanatosi (complecsi), proteine de inalta calitate, grasimi sanatoase si doar una-doua gustari in plus pe zi. In  primele doua trimestre ale sarcinii necesarul caloric al cresterii fatului este mic – fatul nu cantareste decat un kg – ratia calorica zilnica creste cu 200 kcal in trimestrul al doilea si ajunge la plus 400kcal in cel de al treilea trimestru. Asadar, pe tot parcursul sarcinii una – doua gustari suplimentare sunt suficiente pentru a asigura buna crestere a fatului in aceasta perioada speciala.
In consecinta, greutatea femeii trebuie sa ramana constanta in primul trimestru de sarcina, sa creasca cu 1,5 kg pe luna in cel de-al doilea si cu 2 kg pe luna in cel de-al treilea; vorbim deci de 10,5 kg in plus pe toata durata sarcinii, cu un minim de 8kg si un maxim de 15, care variaza in functie de greutatea mamicii,anterioara sarcinii.

Ideal ar fi sa respectati nevoile firesti ale organismului:

  • multi carbohidrati complecsi: cereale integrale, leguminoase, paine si orez integral, lapte si produse lactate, fructe)
  • proteine inalte calitativ :50% de provenienta animala – carne slaba,peste,lapte si produse lactate,oua
  • si 50% de origine vegetala – leguminoase, paine si cereale integrale, fructe si legume uscate
  • grasimi sanatoase: unt, lapte, branzeturi slabe,iaurturi si produse lactate cu 0-20% grasime, peste oceanic, uleiuri presate la rece, seminte si nuci, lecitina din soia.

Gustarile viitoarelor mamici pot fi alcatuite din fructe proaspete sau confiate, branzeturi slabe(60g) din categoria urda, ricotta, ”miez de lapte”, cottage sau 30g de cascaval sau ementaler, crackersi din faina integrala, seminte si nuci sau mici portii de desert pe baza de lapte sau branzeturi degresate.
Suplimentarea medicamentoasa (calciu, fier, acid folic, vitamine de grup B sau vitamina C, etc.) este necesara daca vorbim de mame cu o carenta de fier sau calciu,mame adolescente,sarcina gemelara,mame vegetariene sau care provin dintr-un mediu defavorizat, si se va face la recomandarea medicului.In general, aportul de acid folic recomandat este de 400mcg/zi, cu mentiunea ca acest tratament va fi inceput din momentul in care se planifica o sarcina, deoarece atunci cand se pune un diagnostic de sarcina este de obicei, prea tarziu, pentru profilaxia malformatiilor de tub neural (spina bifida).