Pentru programari si rezervare loc in tabara: 0742.515.754
0740.191.456

Banii de buzunar si tentatiile alimentare

BANII DE BUZUNAR SI TENTATIILE ALIMENTARE

interviu cu dr. Anamaria Iulian de Nicoleta Albert

Pentru ca este toamna si pentru ca a inceput deja noul an scolar cand pregatirea copilului pentru scoala ne ocupa cea mai mare parte din timp, ne-am gandit sa venim in ajutorul dumneavoastra si sa va reamintim ce presupune alimentatia sanatoasa la scoala. Astfel, am discutat cu doamna doctor nutritionist Anamaria Iulian despre pachetelul scolarului, ce trebuie sa contina acesta intr-o lumea plina de tentatii alimentare.

A inceput scoala. Ce gustare ii punem in ghiozdan copilului pentru cele 4 – 6 ore petrecute la scoala?

Anamaria Iulian: Micul dejun este cea mai importanta masa a zilei, de aceea as prefera sa incepem cu acesta. Micul dejun al unui copil care merge la scoala ar trebui sa contina: 1-2 felii de paine integrala, o bucata de branza sau de sunca, un ou fiert, un cub de unt (10 g), o bautura – apa minerala sau ceai din plante. Daca vorbim de cereale, acestea ar trebui sa fie din faina integrala sau din amestecuri de grau dur si comun, neexpandate, in asociere cu nuci si seminte, dar nu cu fructe uscate, consumate mai degraba cu lapte de soia. Astfel, daca acest mic dejun exista, gustarea ar putea fi, la 2-3 ore de la micul dejun, un fruct sau un iaurt simplu.
Daca pranzul nu este luat acasa, atunci mai putem pune copilului un sandwich din 2 felii de paine integrala, cu o rosie, un castravete, o foaie de salata alaturi de o bucata de branza sau sunca (fara prea mult amidon) si putin unt.

Cum luptam cu obiceiul “banii de buzunar” sau “magazinul de la colt”? Ce le transmiteti parintilor in acest sens?

A.I.: Banii de buzunar, daca acestia exista, pot fi folositi cu succes pentru cumpararea unei ape minerale, a unui fruct sau a unui iaurt simplu, dar toate acestea tin de educatia alimentara care incepe, formal, in primul an de viata. Daca preocuparea pentru o alimentatie sanatoasa nu exista, atunci pot incepe de acum, prin intermediul revistei Trusa pentru Parinti, fiindca niciodata nu e prea tarziu pentru a invata.

Din punctul dvs. de vedere, proiectul “Cornul si laptele” poate fi considerat pachetelul de la scoala? Este suficient? Este recomandat?

A.I.: Laptele este un aliment care se asociaza destul de greu cu alte alimente. O asociere tolerata ar fi cea cu painea, dar doar atunci cand aceasta a suferit un proces de fermentatie anterior. Ca mic dejun, nu as recomanda doar un pahar de lapte si un corn, deoarece ambele sunt glucide care, desi se absorb lent, nu confera suficient timp, energia necesara copilului pentru a fi atent si focusat pe cele 4 – 6 ore de scoala.

Este stiut si am stabilit si in numarul anterior ca numarul copiilor supraponderali este in crestere. Credeti ca o educatie alimentara in scoala ar putea ajuta la prevenirea fenomenului?

A.I.: Educatia alimentara in scoala, chiar daca ar exista, nu ar fi viabila fara o educatie parentala asociata. Educatia in familie despre ce inseamna o alimentatie sanatoasa si de ce este atat de necesara in epoca “fast-food-ului”, ar fi solutia optima pentru reducerea obezitatii la copil, deoarece aceasta are anumite particularitati care o fac ulterior mult mai dificil de tratat.

Este suficient sa ii vorbim acasa despre alimentatia sanatoasa daca acest aspect nu este sustinut si de mediul social, in cazul nostru, scoala si gradinita?

A.I.: Depinde de copil. Daca vorbim de un copil care si-a investit parintii cu increderea si ascultarea lui, ar putea fi suficient, deoarece va fi perfect capabil sa-si aleaga alimentele in functie de preferintele alimentare create intr-un mediu familial preocupat de starea de sanatate a membrilor sai. Gustul este, si am sa tot repet acest lucru, cel mai educabil dintre simturile noastre, iar modelarea lui se poate face incepand cu primul an de viata si, de ce nu, chiar din perioada de viata intrauterina.

Cand sa ne prezentam la nutritionist? Atunci cand organismul ne transmite semnale prin acumularea de kilograme sau, pur si simplu, cand dorim sa descoperim dieta care ni se potriveste?

A.I.: Daca un parinte este preocupat de binele copiilor sai, atunci un minim de cunostinte despre ce inseamna o alimentatie sanatoasa ii este necesar. O vizita la un medic de familie avizat sau la un medic nutritionist ii poate furniza parintelui informatii corecte si argumentate stiintific, precum si o evaluare personala si a copilului despre statusul lor nutritional.
Medicul poate oferi sfaturi atat copiilor si adultilor sanatosi, cat si celor care au probleme cu greutatea sau sufera de anumite afectiuni cum ar fi: diabetul zaharat, hipotiroidismul, sindromul metabolic, colopatii diverse, colecistite cronice etc.

Ca sa imi ajut copilul sa manance sanatos, trebuie sa incep mai intai cu mine oferindu-i un bun exemplu? Va rog sa argumentati.

A.I.: Parintii sunt oricum primele modele ale copiilor, ei ar trebui sa fie si un exemplu pozitiv. Igiena alimentara a parintelui, in special a mamei, afecteaza copilul chiar inainte de a se fi nascut, de aceea un parinte care intelege rolul unei alimentatii corecte, nutritional si caloric, va accepta mult mai usor o anumita rigoare, stictete alimentara, care se impune in zilele noastre. Cu alte cuvinte, va cumpara poate mai putin, dar mult mai atent, mai selectiv, produse care sa aiba o adevarata valoare nutritiva, proaspete, cultivate ecologic, neprelucrate industrial, cu mai putini aditivi, coloranti, conservanti alimentari, fara O.G.M.-uri (organisme modificate genetic).

Petrecerile pentru copii sunt la moda si sunt si un prilej de a consuma sucuri, sampanie pentru copii, preparate de tip fast-food, torturi, etc… si daca acestea se succed saptamanal deja nu mai vorbim despre exceptii. Cum sa facem sa mentinem si “viata sociala” , dar si sanatatea copilului?

A.I.: Un copil care provine dintr-un mediu familial informat si interesat de tot ceea ce presupune o alimentatie sanatoasa va sti ce sa aleaga chiar si la un astfel de party: va evita spontan produsele de tip “fast-food”, dulciurile concentrate, bauturile carbogazoase si va prefera fructele si legumele proaspete, dulciurile preparate in casa. Si, bineinteles, va gasi sampania pentru copii prea colorata si fada… Daca vi se pare ca am idealizat situatia, putem reveni cu picioarele pe pamant si sa adaugam: chiar daca acest copil va manca ce-i este oferit la acest party, el cunoaste deja, datorita educatiei primite in familie, si alternativa la acest mod de a se alimenta.

Ce le recomandati parintilor care sunt gazdele petrecerii, ce alternative exista pentru o masa reusita, dar si sanatoasa?

A.I.: Pentru un birthday party reusit si sanatos deopotriva le recomand: sucurile naturale facute in casa cum ar fi cel de soc sau de visine, limonada cu miere si putina menta sau nucsoara, compoturile facute in casa cu un continut de zahar scazut in care se poate pune si putina apa sau bucati de gheata, atunci cand sunt servite. Multe salate ingenios combinate si “decorate”, salate de fructe proaspete, inghetata de fructe si prajiturile facute in casa. Chiar daca pregatirea unui astfel de party pare o adevarata munca de ”Sisif”, parintii trebuie sa stie ca exista si restaurante care gatesc ecologic, au furnizori proprii si o camara cu bunatati pregatite doar de personalul restaurantului.

Alimentatia ar trebui sa difere in functie de perioadele cu activitate sau cu mai putina activitate? (De exemplu: sa mancam mai mult in timpul scolii decat in vacanta?).

A.I.: Alimentatia difera, in principal, in functie de momentul zilei si de anotimp, dar trebuie corelata intotdeauna si cu tipul de activitate desfasurat. Mai mult, tot asa cum incepem sa intelegem ca o alimentatie sanatoasa este necesara (fiindca nu mai stim ce mancam!), suntem nevoiti sa acceptam ca activitatea fizica este “un rau necesar”. In aceasta ordine de idei, mersul pe jos zilnic, mersul cu bicicleta, innotul, tenisul, hiking-ul nu mai sunt doar activitati de socializare, ci si o modalitate de a ne pastra corpul si mintea in buna forma, sanatoasa.

 

„M-am hotărât să-l trimit pe Alex, băiatul meu de 11 ani, în această tabără, pentru că a avut probleme cu greutatea. Tabăra îl va ajuta foarte mult: va face mişcare, va merge într-un grup de copii care au ­acele­aşi probleme,  îşi va face noi prie­teni şi va face multă mişcare”, ne mărturiseşte Nicoleta Albiţă, din Bucureşti.

Alex şi Nicoleta Albiţă

Abia aştept ca fiica mea ­Cristina, de 12 ani, să meargă în tabără şi să cunoască şi alţi copii ca ea. Aştept  o tabără şi pentru părinţii care au ­copii obezi, pentru că noi suntem vinovaţi că cei ­mici au ajuns aşa”, ne explică Virginica Nedelcu, din Brăila.

Cristina şi Virginica Nedelcu

Testimonial A. M. (12 ani)

Testimonial I. N. (30 ani)

 

CITESTE MAI MULTE TESTIMONIALE: