Pentru programari si rezervare loc in tabara: 0742.515.754

Despre proteine si sanatatea copilului tau

Organismul utilizeaza proteinele prezente in carne,peste,oua,branzeturi si lactate,leguminoase,cereale si fructe oleaginoase ca si “material de constructie”,deoarece proteinele sunt “caramizile”organismului.

Pentru copilul tau ,ele stau la baza cresterii oaselor,muschilor,fanerelor(par,unghii) si pielii,dar participasi la formarea hormonilor,enzimelor si anticorpilor.Cu alte cuvinte,sunt indispensabile.
Proteinele,alaturi de grasimi,sunt alimentele de baza in primul an de viata:necesarul de proteine este de aproape doua ori mai mare fata de un adult,deoarece continutul in proteine al organismului copilului se va multiplica de aproape 4 ori.De aceea,este esential ca pana la sase luni,copilul sa fie hranit exclusiv la san.
Prelungirea alimentatiei naturale si diversificarea dupa sase luni,sunt ,de altfel,si metode eficiente de prevenire a alergiilor alimentare la copil.

Alaptatul la san asigura necesarul proteic specific varstei sugarului,crescandu-i imunitatea prin intermediul imunoglobulinelor(proteine materne) si asigura un aport echilibrat de substante nutritive,usor de folosit de catre organism.

Pana la trei ani,portia de mancare a unui copil trebuie sa fie jumatate din portia unui adult si trebuie sa contina proteine de calitate superioara din carne alba,peste si oua,dar si lapte si branzeturi proaspete,cu evitarea celor concentrate(branza topita sau cascavalul).

Nu trebuie sa ne facem griji pentru necesarul de proteine din alimentatia copilului nostru,doarece el nu este numai acoperit ,ci si depasit.
Important este sa variem sursele de proteine.
Cele animale aduc aminoacizi(cele mai mici parti ale unei proteine) esentiali,care nu pot fi fabricati de catre organism,deci trebuie luati din alimentatie.
Proteinele vegetale provin din cereale(grau,orz,porumb) si din leguminoase(mazare,fasole,linte,soia).Digerabilitatea lor este mai mica,au un continut mai scazut in aminoacizi esentiali,iar alimentele din care provin contin si glucide,deci este indicat sa le alegem pe cele cu un indice glicemic mai scazut.
Proteinele din lapte sunt proteine cu valoare biologica mare,deoarece contin si aminoacizi esentiali,principala proteina din lapte fiind cazeina.

Continutul de proteine din branzeturi variaza in functie de textura branzeturilor.Branza proaspata poate contine pana la 15% proteine,telemeaua si casul pana la 20%,in timp ce branzeturile mature pot atinge un contiut de pana 30% proteine.

Branzeturile contin aminoacizi esentiali importanti(triptofan,fenilalanina)din care se sintetizeaza o serie de hormoni(serotonina,dopamina,adrenalina,noradrenalina),care alaturi de vitaminele de grup B au rol in reglarea si buna functionare a sistemului nervos.

Daca vom consuma 1-3 portii pe zi de lapte degresat,iaurt si branza proaspata – produse lactate bogate in cisteina-vom creste si aportul de glutation in organism,un antioxidant cu rol in mentinerea sanatatii si a longevitatii organismului.