Pentru programari si rezervare loc in tabara: 0742.515.754

Glucidele și sănătatea copilului tău

Glucidele și sănătatea copilului tău

Glucidele si sanatatea copilului tau

Cantitatea totala de glucide,calitatea si cantitatea grasimilor,a proteinelor,continutul in fibre si in sare al alimentelor sunt parametrii foarte importanti,care conteaza in egala masura in mentinerea sanatatii copilului tau,dar si in controlul greutatii acestuia.
Glucoza este un carburant vital pentru creier si muschi,de aceea este necesar sa aducem glucidele in alimentatia copilului si a noastra.
Problema nu consta doar in cantitatea de glucide consumate,ci si in calitatea lor.Consumand,in mod prioritar, glucide(carbohidrati complecsi)lente,cu indice glicemic scazut,cantitatile pot varia si reprezenta pana la 50-55% din aportul caloric zilnic.
Carbohidratii, “zaharurile”, sunt luati din alimentatie sub trei forme:
• Cu eliberare rapida in sange –zaharul,mierea ,dulciurile rafinate si alimentele dulci foarte procesate.
• Cu eliberare lenta in sange – cerealele integrale,leguminoasele si fructele.
• Fibrele –zaharuri solubile si insolubile,din alimente integrale si fructe,cu rol antioxidant,antiinflamator,ce reduc viteza de absorbtie a zaharului in sange,cu rol in prevenirea constipatiei si in profilaxia cancerelor de colon si rect.
Categoria “zaharurilor lente”cuprinde leguminoasele si alimentele integrale:mazarea,fasolea,lintea,painea integrala,orezul integral sau salbatic,cerealele integrale etc.Prezente in farfuria copilului tau,la toate cele trei mese ale zilei,ele confera energie timp de mai multe ore,cresc randamentul scolar si capacitatea de concentrare a micutilor, dau satietate si protejeaza impotriva “poftelor dulci”.Asadar,nu suprimati produsele dulci,deoarece organismul va compensa acest lucru printr-un cosum crescut de grasimi.Alegeti-le insa pe cele sanatoase.
“Zaharurile rapide”sau dulciurile sunt de evitat pentru tine si copilul tau, pentru care esti intotdeuna model, deoarece tind sa determine o crestere brusca a nivelului de energie pe o perioada scurta de timp(cca o ora), dupa care urmeaza o cadere, perioada in care copilul va solicita o noua forma de “dulce”si tot asa; un cerc vicios din care nu se poate scapa decat prin renuntarea la dulciuri si inlocuirea lor cu fructe, cereale integrale, leguminoase si dulce facut in casa pe baza de lapte, vanilie si scortisoara.
Pentru binele micutilor, mai trebuie sa stiti dragi mamici, ca zaharul perturba echilibrul glicemic al organismului, determinand cresterea in greutate, afecteaza atentia si scade in final, si nivelul de energie, inhiba sistemul imunitar, induce aparitia cariilor, …imbatraneste si imbolnaveste, prin scaderea capacitatii antioxidante a organismului.
Mult zahar inseamna 10 g zahar la 100g de produs finit, pe cand putin reprezinta 2 g zahar la aceleasi 100g de produs, asa ca verificati cu atentie etichetele inainte sa cumparati! Zaharul a devenit din ce in ce mai greu de evitat, din cauza multiplelor forme in care se gaseste…Produsele care contin zahar, sirop de porumb, dextroza, fructoza, concentrate de suc de fructe, lactoza, sirop de malt, maltoza, melasa, zahar invertit nu ar trebui cumparate, reprezentand toate doar o “investitie neinspirata”.
In Europa, in urma cu o suta cincizeci de ani se consumau 3,5kg zahar/an/cap de locuitor ,in timp ce azi se consuma in medie de 10 ori mai mult, in 75% din cazuri prin consum indirect :biscuiti, napolitane, ciocolata, bauturi si produse preparate industrial.
Astazi suntem in situatia paradoxala de a ne reintoarce privirea spre secolul al XVI-lea, in care zaharul era un produs de lux, datorita raritatii sale si a pretului prohibitiv cu care se comercializa, asa ca ar trebui sa invatam aceasta lectie si sa ne raportam la zahar doar ca la un simplu ingredient, si nicidecum ca la un aliment.