Pentru programari si rezervare loc in tabara: 0742.515.754

Principii nutritionale

 NECESARUL NUTRITIONAL
Organismul uman are nevoie de ~40 de principii nutritive. Principiile nutritive sunt denumite esenţiale în cazul in care nu pot fi sintetizate de organismul uman – aminoacizii esenţiali şi acizii graşi esenţiali; proteinele, glucidele şi lipidele, sunt constituenţi de bază ai alimentaţiei noastre. Din punct de vedere chimic aceştia diferă, astfel că proteinele sunt alcătuite din aminoacizi, glucidele din carbohidraţi, iar lipidele din trigliceride, acizi graşi si colesterol. Alături de acestea sunt nutrienţi necesari unei dezvoltări optime a organismului.

NECESARUL ENERGETIC
Organismul nostru transformă mâncarea in energie, pe care apoi o consumă cum şi când are nevoie. Alimentele conţin energia sub formă de kcalorii, iar metabolismul o transformă în energie necesară unei optime funcţionări a corpului, care se exprimă în calorii.
Pentru ca mecanismul să funcţioneze optim este nevoie de un echilibru între APORTUL şi CONSUMUL de calorii, deci balanţa energetică trebuie să rămână în permanenţă în echilibru, fără a se înclina în favoarea uneia dintre părţi.
Organismul are nevoie de energie pentru susţinerea unei funcţionări normale şi pentru desfăşurarea activităţii fizice cotidiene, a proceselor de creştere si reparare a ţesuturilor deteriorate etc.
Energia rezultă prin oxidarea glucidelor, lipidelor şi proteinelor din alimentaţie. Oxidarea unui gram de • proteine → 4 kcal de energie.
• glucide → 4 kcal de energie.
• lipide → 9 kcal de energie.
? Ştiaţi că…. un gram de alcool generează ~7 kcal?
La adulţii sănătoşi, consumul energetic este influenţat de mai mulţi factori, CEMB (CMR), termogeneza adaptativă, activitatea fizică si ASD.

CHELTUIELILE ENERGETICE ALE METABOLISMULUI BAZAL (CEMB) – reprezintă cantitatea de energie necesară menţinerii funcţiilor fiziologice bazale (respiraţie, circulaţie), ~ 60-70% din cheltuielile totale.
? Ştiaţi că…. CEMB se măsoară cu subiectul în repaus, într-o cameră încălzită, după un post de 12 ore. În practică însă, pacienţii întrunesc rareori criteriile stricte pentru o măsurătoare bazală, de aceea cheltuielile energetice se măsoară la indivizii aflaţi în repaus şi nemâncaţi timp de 2 ore si poartă denumirea de cheltuieli metabolice de repaus (CMR) care sunt cu circa 10% mai mari decât CEMB. Are valoare medie de 1900 kcal/zi la bărbaţi si 1100 kcal/zi la femei.

TERMOGENEZA ADAPTATIVĂ– energia consumată pentru a menţine temperatura corpului indiferent de mediul înconjurător. Aceasta reprezintă 6-10% din cheltuielile totale, insa poate scădea dramatic la persoanele care ţin dietă severă sau poate creşte dacă trăim in frig.
? Ştiaţi că…. la Polul Nord am avea nevoie de 5000-8000 cal/zi pentru a rezista temperaturilor scăzute?

ACTIVITATEA FIZICĂ – necesită o creştere a cheltuielilor energetice ale organismului cu 20-50% in funcţie de gradul de dificultate al efortului depus, ceea ce poate insemna un consum suplimentar de 200-2000 kcal/zi în plus faţă de metabolismul bazal.

ACŢIUNEA DINAMICĂ SPECIFICĂ ALIMENTELOR (ASD) – energia cheltuită pentru absorbţia, digestia şi depozitarea principiilor alimentare si reprezintă 6-10% din caloriile alimentului.
? Ştiaţi că….. cele mai multe kcal se consumă pentru digestia proteinelor (20%) şi a lipidelor (14%), glucidele necesitând doar 6% cheltuieli calorice. În concluzie: mesele mici şi dese ajută la slăbit, datorită energiei consumate pentru metabolizarea lor şi sunt mai eficiente in dietă decât o masă unică!

Toate aceste cheltuieli zilnice se ridică la valoarea aproximativă de 2200-2500 kcal la bărbaţi şi 1700-2000 kcal la femei, energie necesară pentru o zi întreagă şi furnizată de cele trei mese principale +/- una sau două gustări.
Organismul nostru procesează şi utilizează caloriile primite, dar excesul de kcal se transformă în GRĂSIME.
Aşadar GRĂSIMEA = ENERGIE NECONSUMATĂ!
Dacă veţi încerca sa ţineţi în echilibru aportul şi consumul de energie, nu veţi avea probleme cu greutatea si silueta.