Psihoterapie

Atunci cand doresti sa faci schimbari pentru ca o SCHIMBARE aduce dupa sine o alta si o alta, trebuie sa stii ca nu vei fi singur… ceea ce poate fi un lucru bun… sau rau! De aceea trebuie sa-ti cunosti aliatii si “inamicii”, pentru ca un om informat si avizat face cat doi, nu-i asa?

Atunci cand incepi sa faci o SCHIMBARE trebuie sa stii ca toti cei din jurul tau vor avea de spus cate ceva, de fapt… mai multe ca niciodata, deoarece inertia perceptiva e mare! Ceea ce conteaza este felul in care se va raporta fiecare la schimbarea pe care intentionezi sa o faci, si in functie de atitudinea lor, va trebui sa-i imparti in partizani sau “inamici”, ajutoare sau piedici, in suporteri sau adversari, in optimisti sau sceptici…

Primul lucru pe care-l aveti de facut este sa va declinati intentiile cu hotarare: ce doriti sa faceti, ce expectante aveti de aici inainte, cum anume puteti fi sprijinit.

Reticenta celor dragi dumneavoastra, de a renunta la lucrurile cu care erau obisnuiti, nu trebuie sa va sperie sau sa va demotiveze, deoarece calea pe care ati ales-o este singurul drum corect pentru o viata sanatoasa.

Daca ati fost curajos(curajoasa) si motivat(a) si ati ajuns pana aici, trebuie sa mai aflati cate ceva despre etapele sau ciclul schimbarii. Si pentru ca as prefera sa discutam mai degraba fata in fata, am sa spun doar atat: este mult mai usor sa te apuci sa faci o schimbare, decat sa o mentii!

De aceea nu va sfiiti sa cereti sprijinul si ajutorul unui medic specializat in tratamentul obezitatii, atunci cand aveti nevoie; acest gest, este un act de curaj si un pas esential catre o viata sanatoasa; iar cei carora le cereti ajutorul, vor fi bucurosi si multumiti sa-l acorde unei persoane motivate, care este determinata sa produca o schimbare in viata ei, si care este constienta de efortul si de consumul mare de energie pe care-l cere, ca tribut, acest demers.

  Importanta terapiei prin nutritie comportamentala (individuala si de grup)

Prezenta in cadrul procesului terapeutic a unei relatii optime medic-pacient, nu face altceva decat sa sporeasca aparitia unor experiente speciale, apte sa produca si sa mentina schimbarea mult dorita in comportamentul alimentar al pacientului.

Schimbarea apare in cadrul terapiei individuale/grup prin trei mecanisme:

Imitatia – pacientul/membrii grupului are/au ocazia sa observe interactiuni diferite, mai multe stiluri de relationare si sa invete tehnici multiple de rezolvare a problemelor => noi optiuni comportamentale personale.

Identificarea – este un proces prin care pacientul/membrii grupului incearca sa semene cu persoanele pe care le admira, le respecta, proces ce se poate exprima ca sentiment de apartenenta, de afiliere, de atasament, constituind o adevarata placa turnanta pentru schimbarea comportamentala de durata.

Internalizarea – este semnalul unei deplasari autentice inspre “sanatatea comportamentala” si se poate asemana “cu o prelucrare personala” a normelor si comportamentului medicului/membrilor grupului =>pacientul/ membrii grupului integreaza si transforma cunostintele dobandite  in  resurse si convingeri proprii.

Efectele majore ale nutritiei comportamentale individuale/si  de grup:

Prin nutritie comportamentala:

  • Pacientul isi modifica,in primul rand, comportamentul alimentar,schimbare absolut necesara, pentru dobandirea unui stil de viata sanatos.
  • Pacientul dobandeste capacitatea de a-si “parasi armura” (defensele), de a fi mai flexibil fata de el insusi, fata de altii, deci, de a stabili relatii mai apropiate.
  • Toleranta la frustrare este stabilizata, se dobandeste capacitatea recunoasterii limitelor proprii, un control mai bun al emotiilor si un management sanatos al stilului de viata.
  • Cresc abilitatile de gratificare: distractie, relaxare, placere si joc – independent de mancare – si simultan, devin mai deschisi fata de concepte cum ar fi incredere, separare, individualizare, vinovatie, rusine.
  • Pacientul/membrii grupului devin mai putin preocupati de dorinte nerealiste(sa slabeasca mult si repede).
  • Pacientul isi dezvolta capacitatea de a-si accepta propriile greseli, deficiente si imperfectiuni, practic invata sa-si asume responsabilitatea pentru esecuri, dar mai ales, invata “sa mearga mai departe”, sa aiba incredere in fortele proprii si, deci, in succesul personal.