Pentru programari si rezervare loc in tabara: 0742.515.754
0740.191.456

Sindromul de oboseala cronica

  ASTENIA SAU OBOSEALA

Motivul cel mai frecvent de apelare a doctorului este explicat prin:

  • Suprasolicitare/stres cu toate valenţele acestuia.
  • Absenţa antrenamentului fizic.
  • Calitatea şi cantitatea inadecvată a somnului.
  • Nutriţia inadecvată.
  • Afecţiuni medicale: obezitate, depresie, hiper/hipotiroidism, afecţiuni cardiace, infecţii, cancer.
  • Mediu poluat.Definiţie: S.O.C.

    Atinge ≈ 6 persoane dintr-o sută de mii.
    Vârsta medie a bolnavilor este de 37 ani (18-50 ani)
    Numărul femeilor atinse de boală este de două ori mai mare decât cel al bărbaţilor.
    Diagnosticul se pune pe baza a:
    • 2 criterii majore
    • 6 criterii minore din 11.

    Criterii majore:

  • Oboseală/fatigabilitate persistente de cel puţin 6 luni, care nu dispare după repaus/somn şi reduce activităţile cotidiene cu cel puţin 50%.
  • Nu există alte cauze potenţiale de oboseală cronică: cancer, infecţii, boli ale sistemului imunitar, TBC.Criterii minore – apar odată cu instalarea oboselii sau imediat după aceea şi se manifestă de cel puţin 6 luni:
  • Febră uşoară 37,5-38,6
  • Dureri în gât
  • Ganglionii gâtului sau ai capului sunt dureroşi
  • miastenie – slăbiciune musculară generală inexplicabilă
  • mialgii – dureri musculare
  • cefalee – dureri de cap
  • fatigabilitate prelungită peste 24 de ore
  • artralgii – dureri articulare migratoare neînsoţite de inflamaţii/tumefieri articulare.
  • tulburări neuropsihice: iritabilitate, dificultăţi de concentrare, fotofobie, tulburări de memorie.
  • tulburări ale somnului: dissomnie, hipersomnie, insomnie
  • simptomele apar: în cateva ore sau în cateva zile.Principalii indicatori de stres
  • Îngrijorare privind sănătatea proprie.
  •  Nivel de energie
  • Satisfacţie şi interes faţă de propria viaţă
  • Stare de spirit – deprimată/veselă
  • Relaxare/încordare (anxietate)
  • Control şi stabilitate emoţionalăSTRESUL ŞI SPORTUL, CA MIJLOC OPTIM DE DESTRESARE

    Stresul este o sursă de oboseală, dar lipsa de stres are exact aceleaşi consecinţe. Lipsa provocărilor, a perspectivei, a intersului faţă de activităţile desfăşurate preced adesea instalarea unei oboseli cronice.

    Ce e de făcut?
    1. Revizuiţi-vă şi reorganizaţi-vă stilul de viaţă.
    2. Faceţi cu regularitate exerciţii fizice.

    Stiaţi că?
    Cercetătorii americani au descoperit o genă sensibilă la activitatea fizică? Această genă este implicată în funcţionarea hipotalamusului?
    Gene şi proteine —- VGF, sunt implicate în maleabilitatea neuronală, (capacitatea creierului de a-şi reorganiza conexiunile în funcţie de experienţele trecute) şi ar reproduce bio-chimic în organism, efectele benefice pe care le are sportul asupra acestuia?
    Sportul are o acţiune directă asupra creierului, stimulând după unii cercetători procesul de neurogeneză (formare de noi neuroni)!
    Mişcarea menţine creierul sănătos, datorită hormonilor secretaţi în timpul activităţilor fizice: serotonina, endorfine, dar şi hormoni de creştere asemănători insulinei (IGF) sau factori neurotrofici, cu rol tonic cerebral.
    Exerciţiul fizic acţionează asupra unei regiuni din creier, numită hipocamp, arie responsabilă cu procesul de memorie şi învăţare.
    Această zonă, hipocampul, este una dintre, puţinele zone din creier unde se mai formează neuroni şi după naştere.

    Starea de sănătate a organismului se ameliorează prin mişcare, datorită:

  • Creşterii capacităţii vitale a plămânilor
  • Ameliorării oxigenării sângelui şi ţesuturilor
  • Creşterii randamentului inimii
  • Încetinirii proceselor degenerative din organism prin reducerea numărului de radicali oxizi si stimularea proceselor de regenerare celulară.
  • Creşterii rezistenţei la stres
  • Creşterii puterii de concentrare, voinţei, memoriei, creativităţii
  • Datorită creşterii nivelului sanguin de noradrenalină şi dopamină obtinem stabilitate emotională si confort general